روستای کندر کرج

 روستای کندر به تازگی به دلیل دشت های لاله و طبیعت زیبا به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده و مورد توجه مسافران و گردشگران زیادی قرار گرفته است. این روستا دارای تنوع اقلیمی زیاد و جاذبه هایی همچون آبشار، چشمه های زیبا، قبرستان زرتشتیان، بافت و فرهنگ قدیمی می باشد و برای گشت گذار همراه با خانواده و یا دوستان بسیار مناسب است.

 

روستای کندر

 

روستای کندر کجاست؟

روستای کندر مکانی تفریحی و معروف ترین روستای استان البرز است که در 20 کیلومتری شرق کرج قرار گرفته و با طبیعت بکر از بهترین جاذبه های گردشگری استان البرز به شمار می رود. 

  • فاصله تهران تا روستای کندر

این روستای زیبا که بین کوه های البرز و صخره های بلند واقع شده با تهران فاصله زیادی ندارد و با طی کردن مسافتی حدود 60 کیلومتر می توانید به آنجا برسید. 

  • فاصله کرج تا روستای کندر

به طور دقیق تر این روستا در فاصله 22 کیلومتری شمال شرق کرج واقع شده است، همچنین از جاده کرج به چالوس 7 کیلومتر فاصله دارد.

معرفی روستای کندر کرج

همانطور که گفته شد این روستای آب و هوای فوق العاده بی نظیری دارد و افراد زیادی را برای وقت گذراندن در آخر هفته به خود جذب می کند. در این روستا کوه های مرتفع با چشمه های زلال در کنار منظره دلنشین باغ های گیلاس و گلابی از ویژگی های آن به شمار می روند. این تفرجگاه که به شدت مورد استقبال تهرانی ها قرار گرفته در گذشته دهکده ای باستانی به اسم کن فار بوده و در بعضی منابع از این دهکده با عنوان قلعه شاه خسرو یاد شده است.

  • گونه های گیاهی

این روستا شامل گونه هایی مثل تیخک، گون، شکرالاله و گونه ای درخت به اسم ته که از نظر مردم روستا از محکم ترین چوبهای دنیاست می باشد. 

  • کوه های معروف

کوه لیز، کوه کی خسرو، کوه قبله، کوه سیاه کمر و کوه عمر کاشان از معروف ترین کوه های اطراف روستا هستند.
یکی از اعتقادات جالب اهالی روستا در قدیم این بوده که آوردن آب از چشمه فقط توسط خانم ها انجام می شده و اگر مردی برای این کار به چشمه می رفت باید خانمی او را همراهی می کرد. نام این روستا در معنای لغوی معنی کهن دور می دهد و این نام به دلیل قدمت طولانی آن که به دوران صفوی برمی گردد انتخاب شده است. مردم روستا دارای گویش خاص خود یعنی گویش تاتی هستند و به همین گویش صحبت می کنند. این گویش تا حدودی مشابه گویش مازنی می باشد.

شغل مردم روستای کندر

مردم روستای کندر غالبا به کشاورزی و باغداری مشغول هستند. در این روستا محصولاتی مثل گیلاس، گلابی، انگور کندری، جو، گندم و عدس پرورش داده می شود. در سال های گذشته زنان روستا به قالی بافی مشغول بودند اما بعد از گران شدن پشم این حرفه نسبت به قبل رونق ندارد و ممکن است تنها 3 یا 4 قالیباف در روستا حضور داشته باشند.

جاهای دیدنی روستای کندر

همانطور که گفته شد این روستا مکان های زیبا و چشمه های جذابی مثل چشمه آب معدنی با آب بسیار گوارا و چشمه "بالا محل" را در خود جای داده که در این قسمت چند مورد از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دشت لاله کندر

دشت لاله معروف ترین جاذبه روستای کندر است. این دشت در سال 1399 با همت و همکاری مردم روستا به وجود آمده همچنین طراحی اولیه و سرمایه گذاری آن به ترتیب توسط اشخاصی به نام پهلوانی، مصطفی و گروهش انجام شد. 
مساحت این دشت حدودا سه و نیم هکتار بوده و 100 هزار پیاز لاله آلیوم و سنبل در 20 هزار متر مربع آن به شکل فشرده و در 15 هزار متر مربع به شکل پراکنده کاشته شده اند. تمام این 100 هزار پیاز توسط مردم روستا کاشته شد تا علاوه بر افزایش زیبایی بی نظیر روستا بتوانند پیاز آن را تکثیر دهند تا از واردات جلوگیری کرده و صادرات نیز انجام دهند. تقریبا از 40 سال گذشته  جشنواره گل لاله که در گذشته در پارک چمران و گچسر برگزار می شده در این روستا برگذار می شود و در حال حاضر با وجود این دشت، جشنواره هر سال در فصل بهار برقرار است.

آبشار کندر

از دیگر جاذبه های این روستا آبشار کندر می باشد که برای رفتن به آن کافیست جاده کندر را طی کنید و از آنجا با پیمودن مسیری کوتاه به بالا دست آبشار می رسید.

رودخانه دره گدا

رودخانه دره گدا با عنوان رودخانه درسیلگ نیز شناخته می شود. سرچشمۀ این رودخانه ی فصلی دامنۀ کوه لیز می باشد و در آخر به رودخانه کرج می ریزد.

منطقه چهل بی بی

روایت ها و داستان های مختلفی درباره منطقه چهل دختر یا همان چهل بی بی وجود دارد. بسیاری از مردم معتقدند در گذشته 40 دختر به منظور زیارت و گردش به این منطقه آمده و به طرز ناگهانی ناپدید شده اند. این منطقه در حال حاضر به مکانی برای نذر و نیاز و گره گشایی از مشکلات مردم تبدیل شده و روبروی آن زاغه ای نیز قرار گرفته است.

Comments

Popular posts from this blog

مضیف حاج عبدالله

مهم ترین نکات در باغداری حرفه ای

با زیباترین و بزرگترین باغ گل دنیا آشنا شوید + تصاویر