روش کاشت درخت گیلاس و شرایط نگهداری از درخت گیلاس

 


نحوه ی کاشت درخت گیلاس, شرایط نگهداری از درخت گیلاس

نگهداری و کاشت درخت گیلاس

 

گیلاس یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه هاست. این میوه شیرین و آبدار، کوچک و در رنگ هایی از زرد تا سرخ مایل به سیاه است. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور آن را گوشت پوشانده است. فصل گیلاس اوایل تیر و اواخر اردیبهشت است. ارتفاع درخت گیلاس بین 6 تا 9 متر است.

گیلاس از تیره گلسرخیان و بومی مناطق جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی است. گیلاس احتمالا از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشاء گرفته است. برخی از ارقام گیلاس خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند و نیاز به ارقام گرده دهنده دارند. برای این منظور از از ارقام گرده دهنده به نسبت ۱ به ۹ و حتی نصف به نصف استفاده می شود. گیلاس Prunus avium به خانواده Rosaceae تعلق دارد.

 

گیلاس نیز مانند درخت هلو و گوجه دارای شاخه‌های کاذب میباشد که هنگام هرس باید حذف شوند. زیرا شاخه‌های کاذب یا شیفون فقط حاوی جوانه‌های زایشی بوده و در نوک شاخه جوانه رویشی دارند.

 

برای کاشت گیلاس، فضای کافی را لحاظ کنید. به طور کلی ۴ متر فضا بین درختان کوچک گیلاس باید برقرار باشد. اگر اندازه درخت گیلاس شما نرمال است، باید بین درختان دو برابر فاصله اعمال کنید. برای کاشت درخت گیلاس، از خاک با مواد مغذی فراوان و کیفیت عالی استفاده کنید. عمق گودال از اندازه توده ریشه درخت بیشتر نباشد.

 

خاک مناسب برای کاشت گیلاس

ریشه های درخت گیلاس سطحی و کم عمق است. برای کاشت درخت گیلاس نیاز به خاک خوب تا عمق ۱٫۵ متری دارید. بهترین نوع خاک، خاک لومی شنی است. چون شن زهکشی بسیار خوبی دارد. زهکشی برای درخت گیلاس اهمیت زیادی دارد. چون این درخت رطوبت زیاد را تحمل نمی کند. محل کشت آن نباید اسیدی باشد. بلکه باید قلیایی باشد. قلیایی و اسیدی کردن بیش از اندازه خاک موجب آسیب به گیلاس می شود.

 

کاشت درخت گیلاس,روش کاشت درخت گیلاس

شرایط نگهداری از درخت گیلاس

 

زمان کود دهی درخت گیلاس :

زمانی که درخت گیلاس شما میوه تولید کرد، تا زمان برداشت میوه ها صبر کنید و سپس به درخت خود کود بدهید. 

 

آب و هوا درخت گیلاس :

گیلاس آب و هوای گرم و بدون بارندگی را در فصل رشد و اواخر فصل برداشت می پسندد و به سرمای مناسب در دوره استراحت نیاز دارد. نیاز سرمایی گیلاس حدود 900 تا 1800 دمای زیر 5 تا 7 درجه است. نور مستقیم خورشید حداقل 6 تا 8  ساعت برای این درختان ضروری است. در واقع نور آفتاب باعث شیرین شدن میوه های گیلاس می شود.

 

دمای مناسب برای کاشت درخت گیلاس :

تحمل سرمای درختان گیلاس در برابر سرمای زمستان حدود 25- درجه سانتیگراد است و برای اینکه نیاز سرمایی این گیاه برطرف شود و بتواند به فعالیت گلدهی خود ادامه دهد می بایست در حدود 500-1200 ساعت را در طی زمستان حتما در دمای زیر 7 درجه بگذارند. به همین دلیل کاشت این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یا امکان پذیر نیست و یا نتیجه خوبی در میوه دهی نخواهد داشت. زیرا در چنین مکان هایی نیاز سرمایی این درختان برطرف نمی شود.

 

آبیاری درخت گیلاس :

بارندگی در طول زمستان برای این درخت بسیار عالی است، بالعکس، باریدن باران در تابستان و در زمان برداشت برای آن مضر است، زیرا گیلاس گوشتی نرم دارد و احتمال دارد در اثر قطرات باران بترکند. از طرفی خشکی هم برای این درخت مضر است و خشکی خاک در تابستان می تواند به کاهش محصول دهی منجر شود. بنابراین در طول تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه نیاز به آبیاری دارد، نیاز درختان بالغ و بزرگتر به آب کمتر است و می توان آن ها را یک بار در هفته آبیاری کرد.

Comments

Popular posts from this blog

مضیف حاج عبدالله

مهم ترین نکات در باغداری حرفه ای

با زیباترین و بزرگترین باغ گل دنیا آشنا شوید + تصاویر